Jistě máte spousty dotazů ohledně čajových sošek, co vlastně vyjadřují, jaký je jejich účel a jak se používají, z čeho mohou být vyrobeny a jak o ně pečovat. O tomto právě bude náš dnešní článek, seznámíme vás s mytologií čajových sošek a nejen s jejich údržbou.
Čajové sošky jako takové se používají na čajová moře, slouží především k estetickému dojmu, ale pro některé z nás a to především v dávné minulosti v Číně měli a mají i vyšší význam, především náboženský a mytologický. Vyobrazují různá zvířata (nejen ta mytologická) nebo bůžky a často mezi soškami najdeme také mistra Lu Yu, autora známé knihy o čajích.
Základními soškami jsou tzv.: synové Dračího Krále (o kterých si můžete přečíst níže), je jich celkem devět a „třínohá“ žába, která se také nejčastěji objevuje na čajových moří. Dále jsou to různí bůžkové a duchové, většinou podsadité a usměvavé postavy. Mohou mít různé barvy a jsou vyráběny z různých materiálů (jako například: keramika, různé nerosty a některé odolné druhy dřevin) a to především ručně, proto i jejich cena se může zdát vyšší, ale pamatujte, že při správné manipulaci vás jistě přežijí a jejich estetická a sentimentální hodnota je vysoká.
Jak jsme již psali čajové sošky jsou určeny na čajová moře, je k tomu i praktický důvod. Čajové sošky se polévají čajovými výluhy, čímž postupem času získávají čajovou patinu, která (podle druhu materiálu ze které je soška vyrobena) může být zlatavá, stříbřitá nebo šedivá. Staří Číňané věřili, že poléváním těchto sošek čajem tak vzdávají oběť a úctu právě té polévané sošce, věřili také, že v časech nejhorších jim tito bůžkové (nebo jiné postavy) přinesou dobré časy, pomoc (většinou lékařskou nebo ekonomickou) a také plodnost a úrodu.
Údržba je jednoduchá, protože ve skutečnosti žádná není, čajové sošky se jen polévají a neomývají, právě aby neztratili svou patinu. Pokud ale přesto chceme sošky omývat, rozhodně se nepoužívají žádné saponáty ani jiné čistící prostředky, jen vodu a jemnou houbičku na otření. Osychat by měli samovolně.
Existuje legenda, která vypráví o devíti synech Dračího Krále, každý z těchto synů měl svou schopnost, své poslání i svou vlastní povahu, ne vždy pozitivní. U nás bychom si mohli lehce představit, že jde o ochránce zla i dobra, o bohy, kterým se vzdává čest, úcta i oběti. Někteří nás mohou ochránit, jiní zase velmi zle potrápit.
První syn „Pi Si“
Vypadá jako kříženec draka a želvy, říká se mu proto také jednoduše „Dračí želva“. Pro svou velkou sílu je často zobrazován jako podstavec těžkých kamenných sloupů a břemen, často jej nalezneme u základů budov, které podpírá. Představuje dlouhověkost, štěstí a zdraví.
Druhý syn „Čch´- wen“
Jeho vyobrazení připomíná ještěra bez ocasu. Je charakterizován jako strážce, chrání domy před zkázou a požáry a ochraňuje rodiny. Dovede spolknout oheň a vyvolat prudké lijáky, které uhasí jakékoliv ohně v blízkém okolí. Většinou ho lze nalézt na střechách domů.
Třetí syn „Pchu-lao“
Třetí syn je obyvatelem pláží všech moří a oceánů, chrání přímořské obyvatele před žraloky svým velmi hlasitým a pronikavým hlasem. Proto je také zobrazován na různých hudebních nástrojích a prakticky na všem co dělá nějaký hluk.
Čtvrtý syn „Pi-chan“ nebo také „Xian Zhang“
Monstrum s jedním rohem, který prosazuje spravedlnost a zákon, je nestranný a rozdává spravedlivé rozsudky. Vzhledem k tomu, že vypadá velmi hrůzostrašně byl často používán v architektuře soudů, vězení a různých nápravných zařízení a tam kde se prosazuje spravedlnost.
Pátý syn „Tao Tie“
Často se s pátým synem Dračího Krále setkáte v podobě tygra nebo vlka. Předpokládá se, že se jedná o strážce podsvětí, zároveň stráží hojnost úrody a je zobrazován na obětních plavidlech a také proto se předpokládá, že má na starost i smrt a posmrtný život.
Šestý syn „Pi Sia“
Milovník vody, žije v jezerech, studnách a tůních. Je králem vodního světa, ovládá vodu a je zodpovědný za záplavy i jiné katastrofy, které s vodou souvisí. Věří se, že přináší štěstí a bohatství, v Zakázaném městě má na starost vodní zavlažování.
Sedmý syn „Ja-c´“
Agresivní, zlý a popudlivý syn, má sklony vyvolávat boje a války. Miluje rachot boje, mečů a kovu, libuje si v zápachu smrti a krve na bojišti. Jeho vyobrazení tedy nenajdeme nikde jinde než na zbraních. Je považován za symbol vítězství a také se věřilo, že nositeli zbraně s jeho podobiznou propůjčuje jeho sílu a odvahu.
Osmý syn „Suan-ni“
Kříženec lva a draka, asi nejznámější postava Čínské mytologie. Je líný, nerad se pohybuje a tak často ochraňuje vchody do různých budov a domů. Sám Budha ho přijal do svých služeb, proto ho nalezneme i na jeho trůnu. Má rád oheň a kouř, přináší moudrost a znalosti, tím i lepší život.
Devátý syn „Tu Jiao“
Je podobný ústřici, většinou je vyobrazen ve stočené poloze, proto může vypadat i jako šnek a vzhledem k tomu, že jako jediný z devíti synů je vyobrazován se zavřenými ústy, věří se že je tichý a především klidný. Je to strážce dveří a bran, často se jeho podobizna používá k výrobě klik a různých klepadel na dveře.
Přihlášení k odběru novinek.
Kolbenova 997/5g
190 00 Praha 9-Vysočany
tel.: +420 774 885 855
tel.: +420 774 885 858
e-mail: [javascript protected email]